Czym sugerują się współczesne kobiety kupując auto?

28 lutego 2023

Pragmatyzm czy wyobraźnia? Wygoda czy wyszukany design? Co kieruje kobietami przy zakupie auta? W salonach samochodowych różnice płci widać jak w soczewce.

 

Kierowane zmysłami

Świat motoryzacji ma wiele utartych schematów. Choćby taki, że jest to męski świat. Tymczasem jego historia byłaby zupełnie inna bez udziału kobiet. Zasiadają m.in. w zarządach wielkich film z branży jak choćby Mary Teresa Barra, która szefuje amerykańskiemu gigantowi General Motors, czy Linda Jackson – dyrektor generalny Peugeota. A sięgając wstecz? Bertha Benz zapewniła automobilizmowi sukces odbywając w 1888 roku pierwszą udaną podróż samochodem, który wynalazł jej mąż, Carl Benz. Halina Regulska w 1927 roku za kierownicą Métallurgique uplasowała się w czołówce II Rajdu Pań. Clarenore Stinnes jako pierwsza okrążyła świat samochodem. Jutta Kleinschmidt wygrała Rajd Dakar w 2001 roku. I długo by tak jeszcze wymieniać…
– Coraz więcej kobiet przenika do świata motoryzacji, a dla marek premium, którego są pożądanymi klientkami, stały się nie lada wyzwaniem – przyznaje Ewa Łuszcz, członkini damskiego klubu She’s Mercedes, pasjonatka zabytkowej motoryzacji, uczestniczka rajdów i zlotów. – Mężczyzna z pomocą auta demonstruje w pewnym sensie swoją siłę, dla nas kobiet, jest ono dopełnieniem stylizacji, osobowości. A że każda z nas jest inna, producenci prześcigają się w pomysłach jak trafić w nasze upodobania.

 

Kobiece zmysły

Faktem jest, że preferencje kobiet mają coraz większy wpływ na to, jak kształtuje się cały rynek motoryzacyjny. Bo są nie tylko klientkami wymagającymi, analizującymi dokładnie stosunek ceny do jakości, ale też inspirują producentów do sięgania po coraz ciekawszy design. A ci potrafią zaskoczyć. Tak stało się choćby w przypadku niewielkiej Toyoty Aygo. Terenowa sylwetka, przestronne wnętrze i mutimedialne gadżety – Aygo X, która zastąpiła w ofercie klasycznego miejskiego hatchbacka, została stworzona głównie z myślą o kobietach z „pazurem”.

– My, kobiety używamy wszystkich zmysłów wybierając pojazd, bez względu na to czy zabytkowy czy współczesny – dodaje Ewa Łuszcz. – Traktujemy je jak dzieło sztuki. Wszystko musi w nim grać: oko napawa się piękną linią auta, słuch dźwiękiem silnika, domykanych drzwi, a dotyk – gładką, skórzaną tapicerką. Samochód nie jest dla nas elementem rywalizacji, jak w przypadku mężczyzn. To ważny element codzienności, w którym chcemy czuć się komfortowo jak w domu. A w przypadku klubów motoryzacyjnych to również pretekst do spotkania z ludźmi o podobnej pasji. Na naszych damskich zlotach nie rywalizujemy, a celebrujemy wspólny czas, przejażdżki w pięknych okolicznościach przyrody np. zabytkowymi kabrioletami.

 

Nagroda za powodzenie

Modele cieszące się dużym zainteresowaniem wśród kobiet wyróżniają się stylowym, dobrze wykonanym wnętrzem, szeroką gamą dostępnych wersji kolorystycznych. W projektowaniu np. wnętrza Volvo XC40 duży udział miały panie z różnych branż. Szwedzcy producenci chcieli wychwycić oczekiwania klientek, stawiając na kobiecy zmysł estetyki, praktyczności i skłonności do tworzenia przytulnej atmosfery. Efekt? We wnętrzu znalazły się inteligentne rozwiązania do przechowywania butelek wody, toreb sportowych, telefonów, laptopów, a nawet haczyki do zabezpieczania toreb z zakupami lub jedzenia na wynos. Kompaktowy SUV odniósł gigantyczny sukces – otrzymał tytuł Car of the Year 2018.

– Samochód dawno przestał być już typowo męskim gadżetem, tak samo jak dla pań dawno przestały być dedykowane jedynie miejskie autka – zauważa Rafał Radzymiński, dziennikarz motoryzacyjny i kolekcjoner klasycznych aut. – Panie złamały motoryzacyjne szablony, bo samochód przeniknął też dzisiaj do ich wizerunku, stając się też w pewnym sensie nagrodą za powodzenie w życiu zawodowym. Bo kobiety weszły nie tylko na inny poziom w motoryzacji, ale i w biznesie.

 

Szczypta ekstrawagancji

Kobiety uwielbiają połysk, przyciski i gałki przypominające biżuterię, mają słabość do pięknych znaczków. Ale też doskonale wiedzą, co ma się kryć pod maską i zazwyczaj chcą mocnych silników, ponieważ dają one gwarancję np. szybkiego i bezpiecznego wyprzedzania.

– Statystycznie mężczyźni większą uwagę zwracają na aspekty techniczne, zaś kobiety przede wszystkim sprawdzają, jak się w samochodzie czują – zauważa Marek Czerwiński, dyrektor handlowy Mazurek Premium Cars. – Cenią wysoką jakość, precyzyjne wykończenie, dobrane ze smakiem detale. Jedne z naszych klientek decydują się na klasykę, do których należy Volvo, inne szukają w autach szczypty ekstrawagancji i znajdują ją na przykład w modelach Porsche, które pod ich gust konfigurujemy.

Wydawałoby się, że poszukując komfortu, większość z kobiet wybiera automatyczną skrzynię biegów, tymczasem to już nie takie oczywiste.

– Jeśli do tej pory klientka nie poznała dobrodziejstwa automatu, często obawia się takiej zmiany. Wtedy pytam: „a pierze pani w pralce automatycznej czy w kultowej frani?” – śmieje się Marek Czerwiński. – Bo przecież automat jest po to, aby ułatwiać życie, a nie komplikować. Większość pań nie lubi tankować, dlatego coraz popularniejszym wyborem są elektryki, jak choćby Jaguar I-Pace.

 

Elegancja SUV-a

Kobiety przy wyborze auta kierują się również bezpieczeństwem swoim i bliskich. Takie poczucie z pewnością zapewniają duże SUV-y – przestronne, z dużym bagażnikiem, które idealnie sprawdzają się jako samochód rodzinny. Poduszki powietrzne czy systemy kontroli trakcji i czujniki parkowania wraz z kamerami wspomagające manewry na parkingu, to dla wielu kobiet konieczne minimum.

  • Wystarczy rozejrzeć się na skrzyżowaniach miast, a przebija się z nich komunikat: eleganckie współczesne kobiety prowadzą porządnej klasy SUV-y – dodaje Rafał Radzymiński. – Niedawno w korku na pasie obok jechała kobieta w najnowszym Porsche 911, a za nią facet w malutkim Peugeocie. Kiedyś pokutowało powiedzenie w męskim gronie, że kiedy facet kupował dla siebie nowe auto, to stare „zostawi żonie” (czytaj: niech je dobije). Dzisiaj to żony same decydują o tym, jak skonfigurowany ma być ich wymarzony samochó Ostatnio odwiedziłem kuzynkę, która nigdy nie ujawniała zainteresowania motoryzacją. Kiedy pod jej domem zobaczyłem najnowszą, rasową wersję coupe BMW serii 4, z błyskiem w oku rzuciła mi, że nie mogła oprzeć się jej sylwetce.

Plebiscyt Women’s World Car of the Year (Światowy Kobiecy Samochód Roku) to jedyna w branży motoryzacyjnej nagroda przyznawana wyłącznie przez kobiety – dziennikarki motoryzacyjne z całego świata. Jury nie wybiera jednak „kobiecego auta”. Kryteria wyboru najlepszych samochodów roku są identyczne jak te, którymi kieruje się każdy kierowca przy wyborze auta: bezpieczeństwo, jakość, cena, design, łatwość prowadzenia, korzyści czy wpływ na środowisko. W tym roku zwycięzcą został Peugeot 308. Wśród liderów plebiscytu przyznanego w kilku kategoriach znalazł się również Ford Mustang Mach-E jako najlepsze duże auto, Audi e-tron GT – najlepsze auto sportowe, BMW iX – najlepszy duży SUV, rodzinny SUV – Kia Sportage i samochód terenowy – Jeep Wrangler 4xe.