Popyt na dobra luksusowe rośnie, a sam rynek okazał się odporny na zawirowania związane z pandemią. Amerykańska firma konsultingowa Bain and Company wycenia globalny sektor ekskluzywnych towarów i usług na prawie 1,15 biliona euro, czyli ponad 5,3 bln złotych. Z kolei nad Wisłą jego wartość wynosi obecnie prawie 30 mld zł, w według ostrożnych prognoz firmy KPMG do 2026 roku może przekroczyć 35 mld zł. Polscy konsumenci najbardziej cenią sobie luksusowe auta, które przyczyniły się do zwiększenia wartości całego segmentu. W jakim kierunku będzie się rozwijał polski rynek?
Za pożądane, luksusowe dobro lub usługę uznaje się takie, które jest powstaje pod szyldem marki powszechnie uznanej za premium. Taki charakter nadają mu także unikatowe cechy jak wysoka cena, kosztowny proces produkcji czy wąskie, wyselekcjonowane grono odbiorców. Dla firm, które produkują takie dobra kluczowymi obiorcami jest grono zamożnych i bogatych klientów, a te w Polsce się powiększyło, mimo pandemii Covid-19. Według danych z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju” w ciągu ostatnich dwóch lat powiększyła się grupa osób zarabiających powyżej 50 tys. zł miesięcznie oraz grono osób bardzo bogatych, czyli dysponujących dochodem powyżej 1 mln zł rocznie. Zamożni Polacy chętnie wydają swoje pieniądze na samochody segmentu premium, markową odzież od uznanych, światowych domów mody, cenną biżuterię i prestiżowe nieruchomości. Analizując szczegółowo poszczególne segmenty z rynku dóbr luksusowych okazuje się, że po motoryzacji, zainteresowaniem cieszy się segment alkoholi premium, który w tym roku najprawdopodobniej osiągnie taką wartość sprzedaży, jaka była przed pandemią. Najmnejsze przytrosty są w segmencie luksusowych hoteli i SPA. To branża, która najbardziej odczuła skutki wprowadzanych obostrzeń, dlatego w najbliższym czasie będzie jeszcze długo odrabiała poniesione straty. Okazuje się, że polscy konsumenci dóbr luksusowych najbardziej zainteresowani byli nabywaniem samochodów. Natomiast w kolejnych latach ich uwaga będzie kierować się na te dobra, które będą powstawały w zrównoważony sposób i w trosce o środowisko.
Luksusowe auta napędzają rynek
Mimo zawirowań na rynku motoryzacyjnym, segmenty premium i aut luksusowych radziły sobie bardzo dobrze w ciągu ostatnich dwóch lat. Eksperci prognozują, że wartość sprzedaży na tym rynku powinna w ciągu najbliższych 5 lat odnotowywać wzrost na poziomie 4,6 proc. r/r. Najdroższy segment branży motoryzacyjnej, który jest nastawiony na wyjątkowo zasobnego klienta okazał się najbardziej odporny na skutki pandemii, a także zanotował wzrost wartości. W 2021 roku wśród najdroższych samochodów sprzedano najwięcej pojazdów marki Maserati (73 sztuki), w drugiej kolejności wybierano auta marki Bentley (65 sztuk), oraz Ferrari (z 45 sztuk). Z kolei wśród samochodów premium w ubiegłym roku popularnością cieszą się trzy marki: BMW (24 tys. sprzedanych sztuk), Mercedes (19,6 tys.) oraz Audi (19 tys.). Nie brakowało również zainteresowanych na Teslę i Cuprę, choć te marki dopiero zaczynają podbijać polski rynek.
Innowacyjne technologie w wersji de lux
Raport “Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey” opublikowany przez firmę doradczą Deloitte wskazuje, że procesy cyfryzacji i robotyki nie ominą sektorów z rynku dóbr luksusowych. Już teraz coraz częściej światowi giganci wykorzystują nowoczesne technologie jak np. świat Metaverse do prezentacji premier i najnowszych kolekcji modowych, oferują również możliwość zakupu produktów z limitowanych edycji drogą online, które są prezentowane jedynie w wirtualnej przestrzeni.
Zrównoważony rozwój na rynku dóbr luksusowych
Jednak największą zmianą, która jest zauważalna nie tylko w wymiarze globalnym, ale też na rynku polskim, jest zwrócenie uwagi na aspekty znaczenia zrównoważonego rozwoju wśród firm oferujących dobra dla zamożnego klienta. Kwestie ESG (z ang. Environmental, Social and Corporate Governance) jak ekologia czy wartości społeczne nie są już tylko modą czy trendem, ale coraz częściej sami obiorcy oczekują uwzględnia ich przez firmy oferujące usługi i produkty luksusowe. Świadomy i zasobny klient jest gotowy zapłacić więcej za towary, które powstają w zrównoważony sposób – wynika z danych raportu firmy KPMG. Firmy wytwarzające marki luksusowe dostrzegają fakt, że takie działania przyczynią się w przyszłości do większej lojalności samych klientów. Podobne wniosku płyną z raportu firmy Deloitte, gdzie branża Fashion & Luxury już dostrzega zmianę nastawienia wielu klientów i ich rosnącą chęć prowadzenia bardziej zrównoważonego stylu życia oraz świadomej konsumpcji dóbr luksusowych. Nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie wiele marek firm zmieni swoje strategie. Najwięcej oczekiwań wobec wprowadzenia pożądanych zmian konsumenci mają wobec marek modowych i kosmetycznych, dopiero później adresują je wobec branży meblarskiej i motoryzacyjnej.
Z raportu Deloitte wynika także, że jednocześnie klienci oczekują większego personalizowania oferty z uwzględnieniem lokalności czy dostępności produktu lub usługi w bardzo ograniczonym czasie.